Därför rostar din bil.

Sveriges tuffa klimat med hög luftfuktighet under vår och höst och vintrar med snö, slask och salt gör att bilarna rostar kontinuerligt. Hur snabbt en bil rostar beror främst på luftens fuktighet. Men även föroreningar i luften, främst i industriområden och städer skyndar på rostutvecklingen.
   Och tillsammans med salt accelererar rostutvecklingen.

Fukt och vägsmuts samlas under långa perioder i bl a plåtomvikningar, där det är svårt att få en hög korrosionshärdighet vid tillverkning av bilkarossen utan att använda rostskyddsmedel, som följer rörelserna i karossen. KIMABs rapport KIMAB-2009-112 med 3-6 år gamla bilar visar att ytorna utan rostskyddsmedel hade 50% rostangrepp och hela 12% hade betydande rostangrepp!
Medan ytorna med god täckning av rostskyddsmedel bara hade 5% ytlig rost.

 

Här några exempel på rostangrepp som absolut inte borde finnas på nyare bilar:

Volvo XC70 2013


Denna Volvo XC70 har endast gått 7.000 mil och har redan allvarliga rostskador på tvärgående balk under motorn.

 

Mercedes E200, Mercedes CDI 2011

                       

1. Kraftig rostskada runt infästning plastkåpa på längsgående balk. Ett resultat av att plastkåpan samlar grus och smuts som binder fukt.
2. Allvarliga rostangrepp finns också i punktsvetsskarv i anslutning till reservhjulsbalja.

 

Toyota Urban Cruiser 2016

Helt ny, mätarställning 0 mil, och redan rostskada på staginfästning framvagn.

 

Kia Venga 2011


Efter 10.000 mil har denna Kia kraftig rost på framvagnsbryggan och gravrostangrepp på de inre längsgående balkarna.

 

Nissan Navarra 2015


Har endast rullat 5 mil och redan gravrostangrepp bakvagn.

 

Volkswagen Golf 2011


Denna Volkswagen Golf har endast rullat 2.100 mil och har redan gravrostskador på bärarm.

 

Bilar med plastkåpor kan vara rostangripna utan att det syns utanpå.

Fler och fler nya bilmodeller har plastkåpor under bilen föratt minska luftmotståndet och bränsleförbrukningen. Det dolda utrymmet mellan underredet och plastkåporna fylls ofta med smuts, vägsalt och fukt som ökar riskerna för rostangrepp, visar en undersökning som KTH genomfört åt Villaägarnas Riksförbund och Vi bilägare.
Här kan rosten härja fritt eftersom varken serviceverkstäder eller bilprovning inspekterar underredet, som döljs under plastkåporna.

      

1. Demonterade plastkåpor fyllda med grus på en Volkswagen Golf 2015
2. Det finns ofta ett tiotal plastkåpor under en ny bil.

 

Korrosionsskador efter demontering av plastkåpor
samt rengöring på endast några år gammal bil.

 

Testa din bils rostskydd>>


Läs mer om bilägares problem med rost:

1. Krocktest avslöjar: Rost kan öka dödsrisken
Vi Bilägare>>

2. Rost höjer dödsrisken vid krock
TV4Nyheterna>>

3. Noll koll på rost en säkerhetsrisk
Vi Bilägare>>

4. Uppföljning av tidig rost på Peugeot 3008, Ford cmax och Saab 95
Vi Bilägare>>

5. Miljontals nya bilar kan vara rostfällor
Expressen>>

6. Livsfarlig rost täcks inte av garantin
svt Plus>>

7. Värdelösa rostskyddsgarantier
Motormännen>>